tuinenklus4u_002.jpg

HUIS LEEGRUIMEN

HUIS LEEGRUIMEN

Stel u gaat verhuizen of u moet een huis leegmaken van een familielid, vriend of kennis, daar komt heel wat bij kijken, maar wij assisteren u daarbij graag*.

* Het leegruimen van huizen doen wij alleen in eengezinswoningen waar een grofvuil container kan worden geplaatst op max. 25 meter vanaf de voordeur. Wij ruimen geen huizen leeg in flatgebouwen of appartementen complexen (uitgezonderd appartementen op de begane grond). Wel ruimen we kamers of kleine appartementen leeg in verzorgingshuizen of bejaardenhuizen (ook als deze op een verdieping liggen).

Inventarisatie

We komen langs (tegen voorrijkosten à 50,- euro ex. btw) zodat we inzicht krijgen in welke werkzaamheden er moeten gebeuren. Daarna stellen we een offerte voor u op zodat u vooraf precies weet wat het leegruimen u gaat kosten. Na uw akkoord op de offerte stellen we samen een planning op waarin vermeld staat wanneer wij de werkzaamheden zullen uitvoeren (bij een akkoord op de offerte worden de voorrijkosten weer in mindering gebracht). Als u liever geen inventarisatie op locatie wilt dan vragen we u om goede en duidelijke foto's te maken van ieder vertrek en deze aan ons te mailen inclusief beschrijving zodat we op basis daarvan een begroting kunnen opstellen.

Voordat het leegruimen kan beginnen

Voordat wij kunnen beginnen met het leegruimen is het belangrijk dat u eerst alle persoonlijke bezittingen hebt uitgezocht en verwijderd uit het huis.

 

Wel of geen gebruik maken van een kringloop winkel

Indien u de achtergebleven meubels een tweede leven wilt geven door deze aan te bieden bij de kringloop, let hierbij dan op dat vele kringloopwinkels tegenwoordig erg kritisch zijn en ze ook niet altijd direct tijd hebben om te komen kijken. In de meeste gevallen zullen ze vragen om een uitgebreide beschrijving van ieder meubelstuk voorzien van veel foto's. Op basis daarvan bepalen ze of ze de meubels kunnen gebruiken of niet. Zo ja dan wordt een afspraak gemaakt om de betreffende meubels op te halen.

 

Zoals u zult begrijpen gaat hier flink wat tijd overheen en loopt de huur of hypotheek van het pand natuurlijk gewoon door. Als u voldoende tijd heeft en hier echt waarde aan hecht kunnen wij dit proces van afstemming met de kringloop voor u uit handen nemen als onderdeel van het leegruimen, van de beschrijving tot het maken van de foto's en communicatie/overleg met de kringloop winkel in uw gemeente. Uiteraard kunt u dit ook zelf doen, maar in dat geval adviseren wij u dit te doen alvorens wij beginnen omdat dit anders het leegruimen kan belemmeren.

 

Het leegruimen van het huis

Nadat bovenstaande zaken zijn afgerond of beslist beginnen wij met het op gestructureerde wijze leegruimen. Wat wij doen gaat verder dan eenvoudig ontruimen (want bij een ontruiming dient u zelf veel voorwerk te doen wat wij voor u uit handen kunnen nemen).

Wat we doen

  • Leegruimen van kasten en lades

  • Ruimen van losse huisraat

  • Demonteren en of slopen van meubels, stoelen, tafels en kasten (zodat deze beter passen in de container)

  • Verwijderen van foto's en schilderijen van wanden

  • Slopen van stellingen in schuur, zolder of garage

  • Verwijderen van (plafond) lampen

We zorgen voor afvoer van oude materialen door het in overleg met u regelen van een grofvuil container (deze dient vooraf te worden betaald). De container laten we zo dicht mogelijk bij de voordeur plaatsen zodat de afvoerroute zo kort mogelijk is. Vergeet ook niet om de buren hierover te informeren. Een gehuurde container mag (zonder vergunning) worden geplaatst en mag max. 14 dagen aaneengesloten blijven staan. Als de woning gelegen is in een betaald parkeren zone dient u hiervoor bij uw gemeente wel een vergunning aan te vragen. De grootte van de container (en daarmee samenhangende prijs) is afhankelijk van de hoeveelheid spullen die moeten worden weggegooid. Containers zijn er in 3 M3, 6 M3 en 10 M3. In geval van een eengezinswoning is meestal 2 x 10 M3 nodig. De grofvuil containers zijn bedoeld voor allerhande oud huisraat.

Er zijn een aantal zaken die niet in de grofvuil container mogen:

Zoals Matrassen, Wasautomaat, Koelkast, Vriezer en TV.

Deze zaken kunnen wij wel voor u afvoeren, wij rijden dan met een bestelbus naar de afvalverwerking/gemeentewerf/milieustraat in uw gemeente om het daar af te leveren. Let op: hiervoor is in de meeste gevallen een pasje nodig en sommige gemeentes hebben restricties op het aantal keer dat afval mag worden gebracht in één jaar. Meerdere keren is wel mogelijk tegen bijbetaling aan de gemeente.

Zaken als Chemisch Afval (verf, olie, accu), Compost/mest, Etensresten, Asbest, Dakleer, Rubber, Banden en Bielzen mogen ook niet in de container worden geplaatst en dienen door u zelf te worden afgevoerd naar de milieustraat van de gemeente omdat wij hier als Tuin en Klus Bedrijf geen vergunningen voor hebben. 

TuinEnKlus4U Afval Container.jpg
TuinEnKlus4U Afvoer (Huisraat-Grofvuil-T

Huis terugbrengen in de originele staat na het leegruimen (huurhuis)

In geval van het leegruimen van een huurhuis dient dit na het leegruimen in de originele staat te worden teruggebracht. Als het huis is leeg geruimd kan het huis in principe worden opgezegd bij de verhuurder, dat mag in de meeste gevallen op iedere dag van de maand (er zit wel altijd standaard 1 maand tussen het opzeggen en het leeg opleveren van een huurhuis). Dus stel het is 15 augustus en u zegt op, dan dient het huis leeg en in de originele staat te worden opgeleverd op 16 september. Na het opzeggen adviseren wij u om zo snel als mogelijk een afspraak te maken voor de voor-controle zodat de opzichter samen met u kan bepalen wat er nog dient te gebeuren aan het huis. 

 

Zodra de opzichter met u de voor-controle heeft gedaan is er een opgave van wat er volgens de woningverhuurder hersteld moet worden. Meestal betreft dit gaatjes in muren en houtwerk dichten, kurkwanden verwijderen en vloerbedekking, zeil of laminaat verwijderen. Plus eventuele vooraf bekende zaken die in het huis zijn aangebracht die ook verwijderd moeten worden of in de originele staat moeten worden teruggebracht. Ook hiermee kunnen we u van A tot Z helpen.

Wat wij voor u doen

  • Verwijderen van spijkers en schroeven uit muren en houtwerk

  • Gaatjes dichten in muren

  • Gaatjes dichten in houtwerk

  • Herstellen plinten indien nodig

  • Demonteren oude kasten

  • Verwijderen van tapijt of laminaat (van vloeren)

  • Verwijderen van tapijt van trappen

 

Vergeet de tuin niet

Ook kan het zijn dat de tuin inmiddels is verwilderd (dit is vaak het geval indien de bewoner van het huis is opgenomen in een verpleeghuis of is overleden). Woningverhuurders zijn hier tegenwoordig erg kritisch op en delen zelfs boetes uit als dit niet netjes is of netjes wordt gemaakt. Het betreft onkruid, te hoge bomen, overhangende takken die overlast geven voor de buren etc.

 

Ook hiermee kunnen we u van dienst zijn (want wij doen ook tuinonderhoud).

Huis en tuin opknappen na het leegruimen (koophuis)

Als u een huis wilt verkopen van uzelf of van een overleden familielid kunt u er natuurlijk voor kiezen om het huis in de staat te verkopen waarin het zich bevindt. In geval van huizen van wat oudere mensen zijn deze vaak gedateerd. In die gevallen loont het de moeite om het huis door ons deels leeg te laten ruimen en de tuin op orde te laten maken want dat zal de verkoopprijs meer doen stijgen dan dat u bij ons aan kosten maakt. M.a.w. met een kleine investering kunt u de waarde van het huis verhogen.

Wilt u ook een huis laten door ons laten leegruimen op een nette en ordentelijke manier?

Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek of plan meteen een inventarisatie in!